Jak założyć Grupę Zakupową. Albo – po co ją w ogóle zakładać?

Jak założyć Grupę Zakupową. Albo – po co ją w ogóle zakładać?

Jak założyć Grupę Zakupową. Albo – po co ją w ogóle zakładać?

Założenie Grupy Zakupowej jest prostsze niż myślisz. Zwłaszcza teraz, gdy coraz więcej osób wie, o co w tym chodzi i szuka dobrego jedzenia. Znalezienie grupy ludzi zainteresowanych zdrowymi i niedrogimi produktami nie jest problemem. Trzeba się tylko zebrać 🙂

Ale od początku. Po co zakładać własną Grupę Zakupową? Powodów jest kilka:

  • w Twojej okolicy nie ma żadnej, a chcesz mieć dostęp do zdrowej żywności w normalnej cenie;
  • okoliczna Grupa Zakupowa nie przyjmuje nowych członków (zdarza się i tak);
  • Grupa Zakupowa, do której już należysz jest duża (nie każdy jest fanem odbiorów na 300 osób).

Czego potrzebujesz?

Co musisz mieć, żeby założyć Grupę Zakupową? Potrzebujesz czterech elementów: czasu, chęci, ludzi i dostawców. Bez czasu nie ogarniesz tego wszystkiego. Bez chęci generalnie nie da się ruszyć tematu ;). Ludzie nie tylko Ci pomogą w organizacji, ale przy okazji z nimi będzie się dało zamawiać więcej produktów w lepszych cenach. A bez chętnych do współpracy dostawców Grupa Zakupowa za daleko też nie zajedzie ;). Najlepiej jest, gdy wszystkie cztery elementy się zgadzają.

Dlaczego warto założyć Grupę Zakupową?

  • uzyskujesz dostęp do zdrowej żywności w niskich cenach
  • wspierasz lokalnych producentów żywności
  • poznajesz świetnych ludzi i poszerzasz swoją sieć kontaktów
  • nabierasz doświadczenia – nie tylko w zarządzaniu zespołem
  • możesz z ludźmi z Grupy Zakupowej robić o wiele więcej, niż tylko zamawiać jedzenie
  • przede wszystkim – masz frajdę z robienia czegoś fajnego

Jak zacząć?

W sumie to nic trudnego. Rzucasz hasło wśród swoich znajomych, że chcesz założyć Grupę Zakupową. Mówisz im, o co w tym wszystkim chodzi. Jeśli jest odzew, to ustalacie, co chcecie zamawiać. Same warzywa, jakieś kasze, jajka, a może ekologiczne kosmetyki i środki czystości? Macie spory wybór. Nie musi być Was wielu. W praktyce wystarczy, jeśli kilkanaście osób (im więcej, tym lepiej) będzie gotowych zamawiać co tydzień produkty za kilkadziesiąt złotych.

Dostawców najlepiej szukać w okolicy. Nie wszyscy będą zainteresowani, ale na pewno łatwiej będzie kogoś przekonać, gdy nie będzie musiał daleko dojeżdżać z zamówieniem. Listę wytwórców eko z łatwością można znaleźć w internecie – tak samo, jak tych „nie-eko”, ale prowadzących uprawy tradycyjne.

A może ktoś z Twoich znajomych działa już w Grupie Zakupowej i słyszał o jakichś dobrych dostawcach w okolicy? Właśnie taki marketing szeptany najlepiej działa. Dodatkowo możecie się umówić z dostawcą „przy okazji” – gdy przyjeżdża na jakiś targ lub bazar i… np. organizować odbiory w „dni targowe”.

Jak to wygląda od strony formalnej?

Grupy Zakupowe są inicjatywą świadomych konsumentów, którzy chcą budować sprawiedliwy, demokratyczny i ekologiczny rynek. W tym celu skracają drogę zakupową – od grządki do garnka i kupują bezpośrednio od producentów, organizując bardziej lub mniej cykliczne akcje zakupowe. Aby zakup doszedł do skutku, ustalana jest minimalna kwota całościowego zamówienia, ceny, termin i miejsce odbioru – najczęściej są to stałe dni i zawsze ten sam punkt.

Aby jednak formalności stało się zadość, a zrównoważony rynek zakupów bezpośrednich działał w świetle prawa, muszą zostać spełnione pewne warunki – poznaj dwa sposoby na założenie i działalność Grupy Zakupowej na kooperatywni.pl

Organizator ma zarejestrowaną działalność gospodarczą

Może niejako podpiąć aktywność założonej przez siebie Grupy Zakupowej pod swój dotychczasowy biznes i w ramach niego rozliczać zamówienia – zarówno u dostawców, jak i członków Grupy zakupowej. Organizator sam lub z członkami Grupy decyduje o miejscu odbiorów, częstotliwości akcji zakupowych czy rodzaju zamawianych produktów. To pełna niezależność i super sposób na dodatkowy zysk.

Organizator chce spróbować sił, jako osoba fizyczna – bez działalności

To doskonała forma na start dla osób, które nie mają własnej działalności gospodarczej. Umożliwia sprawdzenie, czy taka forma aktywności się sprawdza, czy Organizator będzie miał czas na prowadzenie Grupy Zakupowej i czy to się w ogóle opłaca. Dla ułatwienia, może korzystać w gotowych wzorów i szablonów akcji zakupowych dostępnych w serwisie kooperatywni.pl, natomiast sam decyduje o miejscu i dniach odbiorów.

W tym wypadku sprzedaż od strony formalnej odbywa się przez kooperatywni.pl, a Organizator otrzymuje prowizję od utargu swojej Grupy Zakupowej.

A jakie są tutaj zobowiązania Organizatora? Otóż, po 3 do 6 miesięcy od prowadzenia Grupy Zakupowej za pośrednictwem kooperatywni.pl, musi założyć własną działalność gospodarczą i w jej ramach dalej prowadzić swoją Grupę.

Gdzie zorganizować miejsce odbioru?

To niby drobna sprawa, bo większość ludzi przyjeżdża po odbiór, przybija piątkę, obiera co trzeba i ucieka. Uczestnicy Grupy zamienią kilka słów ze znajomymi, czasem pogadają chwilę dłużej, ale mało kto jest w punkcie odbioru długo – najwięcej czasu spędzają tam dostawcy i osoby koordynujące. Miejscami odbioru często bywają przydomowe garaże, fundacje czy knajpy, a nawet pomieszczenia udostępnione „po godzinach” przez zaprzyjaźnione szkoły, a jeśli jeszcze nie masz pomysłu na miejsce…

W Grupach Zakupowych jest trochę tak, że zawsze znajdzie się rozwiązanie, bo dzielisz je z ludźmi takimi, jak Ty – społecznymi, niezależnymi i przedsiębiorczymi. Tutaj nie chodzi wyłącznie o zakupy i ekologię, ale także o odbudowę lokalnego ducha współpracy, mobilizacji w dobrym celu i dobrej zabawy przy tym wszystkim. Członkowie Grup Zakupowych potrafią organizować w swojej okolicy także wydarzenia kulturalne, warsztaty czy targi. Są dobrymi duchami społeczności. Chcą, by żyło się lepiej, a z pewnością – bardziej świadomie.

Komentarze