Najczęściej zadawane pytania

Rola portalu Kooperatywni.pl

  1. Czy portal będzie pobierał jakąś opłatę za korzystanie z jego zasobów?

    Jesteśmy częścią kooperatywnej społeczności, od kilku lat aktywnie w niej działamy. Znamy mocne strony i bolączki kooperatyw, ponieważ sami ich doświadczamy. Pisząc portal chcieliśmy ułatwić naszym kolegom –kooperantom (oraz sobie) najbardziej popularną aktywność, czyli codzienne zakupy. Chcieliśmy też, aby były one bezpieczne dla wszystkich zaangażowanych stron.

    Ale jest coś więcej. Głębsza przyczyna, dla której chcieliśmy to zrobić. Pragniemy, aby dał on kooperatywom szansę stać się grupami ludzi wspólnie budujących lokalną społeczność i pracujących dla jej dobra. Rozwijającą się i zrzeszającą wokół siebie lokalną społeczność. Wierzymy, że dzięki portalowi kooperatywy uzyskają taką moc zakupową, że staną się konkurencyjne wobec wielkopowierzchniowych sklepów i tym samym będą przyciągały coraz większą liczbę ludzi. Zdejmując sobie z głowy żmudną i czasochłonną pracę związaną z organizacją i rozliczaniem akcji zakupowych, zyskamy więcej czasu i energii na aktywność społeczną.

    W tej chwili portal jest całkowicie darmowy. Jest to start-up działający w oparciu o pozyskane środki. Na tej bazie planujemy działać do połowy 2018 roku. W tej chwili staramy się pozyskać kolejne dofinansowania, tak aby portal nie musiał obciążyć użytkowników dodatkowymi opłatami. W regulaminie portalu znajdziecie zapis o kilkuprocentowej prowizji na wypadek, gdyby nie udało nam się pozyskać kolejnych dofinansowań. Traktujemy to jednak jako ostateczność. Gdyby taka sytuacja miała mieć miejsce, poinformujemy Was z co najmniej 1-miesięcznym wyprzedzeniem, rozmawiając z każdą kooperatywą indywidualnie. Każda kooperatywa ma gwarantowany 6-miesięczny, bezpłatny okres próbny.

    Ewentualna opłata, o której piszemy w regulaminie, wiążą się ściśle z kosztami, które ponosimy, aby utrzymać i rozwijać infrastrukturę informatyczną związaną z portalem.

  2. Kooperatywa to nie tylko zakupy. Co z relacjami międzyludzkimi, możliwością aktywizacji zawodowej?

    Portal ma ułatwić życie w koo. Nie ma na celu wpływać na przyzwyczajenia i zasady współpracy grupy czy też ich zmieniać. Jest on narzędziem, które dzięki swojej funkcjonalności da grupie bezpieczeństwo rozliczeń, zniesie ryzyko podatkowe związane z przelewami na prywatne konta i ułatwi codzienną pracę. Dzięki temu wszyscy kooperanci zyskają czas na korzystne dla kooperatywy, budujące jej społeczność aktywności, takie jak spotkania, warsztaty, samopomoc w grupie, pomoc innym.

  3. Czym różni się portal od innych platform zakupowych?

    Kooperatywni.pl to zupełnie inne miejsce w sieci, ściśle powiązane z konkretnymi grupami ludzi działającymi wspólnie w realnym świecie. Stworzyliśmy go, aby zaspokoić konkretne potrzeby kooperatyw.

    Kooperatywni.pl nie zaburza i nie ingeruje w autonomię nas jako odbiorców. To my decydujemy o dostawcach, terminach akcji i sami negocjujemy ceny. Wspomniany przez Was Lokalny Rolnik to sklep internetowy z punktami odbioru w różnych miejscach w Polsce, który narzuca nienegocjowalną marżę na produkty, dostawców, terminy odbioru, etc. Każde z tych narzędzi ma zupełnie inną rolę w społeczeństwie i odbiorców o innych potrzebach.

  4. Co z grupą na facebook’u?

    Portal nie jest narzędziem zastępującym komunikację i życie grupy na facebook’u.

    Portal ma wspomóc kooperatywę ułatwiając jej organizację akcji i zabezpieczyć ludzi przed konsekwencjami podatkowymi, które niesie ze sobą między innymi regularne zbieranie przelewów w akcjach. Po za tym wszelkie inne przyzwyczajenia czy praktyki, jakie ma kooperatywa, pozostają bez zmian.

Ustawianie i obsługa akcji

  1. Czy istnieje możliwość zmiany zamówienia po zrobieniu zakupów?

    Tworząc system kierowaliśmy się zasadą dobra wspólnego. Rozumiemy je tak, że kooperatywa ma działać wspólnie, na rzecz dobra zarówno członków jak i dostawców.

    Konsekwencją zmiany zamówienia jednej lub kilku osób może być to, że cała grupa nie osiągnie progów rabatowych.

    Jeśli ktoś wycofa się w ostatniej chwili z zamówienia, cała grupa kupujących może stracić wartościowy rabat.

    Natomiast dopóki nie opłacisz swojego zamówienia, masz możliwość jego zmiany w wirtualnym koszyku. System pamięta Twoje zamówienie nawet wtedy, gdy się z niego wylogujesz.

    Warto pamiętać też tutaj o naszych dostawcach, zwłaszcza tych mniejszych, przygotowujących produkty na nasze zamówienie. Widząc zamówienie planują jego realizację, swoją pracę. Kiedy zmieniamy nasze zamówienia, narażamy ich na zbędne koszty, a czasami może i na straty.

    Oczywiście zdarzają się w życiu sytuacje wyjątkowe i w takich przypadkach nawet po opłaceniu zamówienia możesz je anulować lub zmienić – taką możliwość ma admin (po uzgodnieniu z dostawcą) jak i dostawca (organizator akcji).

  2. Czy istnieje możliwość modyfikacji zamówień i zmiany w zamówieniach przed zamknięciem akcji (potocznie zamknięciem tabelki)?

    Każdy członek kooperatywy rejestrując się na portalu, zakłada tym samym swój indywidualny profil. Kiedy masz już swój profil, możesz robić zakupy, szukać i wpisywać się na aktywność, być organizatorem akcji, itd. Masz wirtualny koszyk, tzn. możesz do niego dodawać towar, którym jesteś zainteresowany. Do momentu zapłaty koszyk jest całkowicie edytowalny. Można z niego usuwać towary, dodawać, zmieniać ilości. Zmiany mogą być robione do momentu, aż akcja automatycznie się zakończy. W tym momencie osoba musi zapłacić za towar lub usunąć go z koszyka.

  3. Czy istnieje możliwość wpisywania komentarzy przy zamówieniu ?

    Tak, żeby nie zatracić indywidualnego podejścia dostawcy do kupującego. W tej chwili miejscem, które daje tą możliwość, jest czat na dole akcji. Pracujemy nad rozszerzeniem i dodaniem tej funkcjonalności jako komentarzy do każdego zamówienia. W najbliższym czasie będzie to dostępne.

  4. Czy możliwe jest, aby wstawić i przeprowadzić akcje rozważane?

    Obecnie nie mamy takiej funkcji. Pracujemy nad jej wdrożeniem.

  5. Jak z pomocą portalu wprowadzić akcję z dużą ilością pozycji?

    Dążyliśmy do tego, aby portal był funkcjonalny i prosty w obsłudze. Udało nam się zautomatyzować wprowadzanie produktów i skrócić do prostej, krótkiej czynności. Jeśli masz już produkty w tabeli exel lub csv, z łatwością zaimportujesz je do systemu, który je zapamięta.

  6. Czy istnieje tabelka, w której mogę znaleźć aktywność?

    Tak, wprowadziliśmy w systemie tabelkę, która umożliwia w prosty sposób znalezienie aktywności dla siebie. Samo zapisanie się na aktywność także jest bardzo proste. Wystarczy odnaleźć akcję na liście i wybrać siebie na liście rozwijanej. System automatycznie pobiera tę aktywność i wpisuje w tabelę aktywności.

  7. Czy w systemie istnieje harmonogram akcji?

    Kalendarz – planogram akcji wprowadzimy w późniejszym terminie, gdy otrzymamy informacje zwrotne od kooperatyw biorących udział w testach. Chcemy, aby spełniał on jak najwięcej Waszych oczekiwań.

Płatności, zwroty, reklamacje

  1. Prowizja .

    W tej chwili jedyną prowizją, jaką narzuca system, jest 1,5% dla PayU. Wysokość tej opłaty jest ujęta w Umowie z PayU. Za tę cenę jako kooperatywa:

    • dostajecie bezpieczeństwo naszych płatności,

    • eliminujecie pomyłki związane z przelewami i zwrotami,

    • eliminujecie mozolne rozliczenia i „windykację” należności od spóźnialskich,

    • dajecie bezpieczeństwo swoim dostawcom – gwarantujecie im terminowe płatności,

    • uzyskujecie bezpieczeństwo podatkowe – praktykowane obecnie regularne zbieranie pieniędzy na konta kooperantów jest bardzo ryzykowne ze względów prawno-podatkowych.

    Pozostała część prowizji jest zależna od decyzji kooperatywy. Może ona być zerowa lub wynosić określony przez daną kooperatywę % .

  2. Wysokość prowizji (składki)

    Prowizja na PayU jest określona w Umowie zawartej między kooperatywą a PayU. Pozostała część prowizji jest ustalana miedzy członkami kooperatywy. Taka prowizja może okazać się bardzo potrzebna grupie. Kooperatywa może ją wykorzystać na zakup opakowań, potrzebnych narzędzi, ale również na organizację warsztatów/ pokazów czy spotkań kooperantów (np. wynajem odpowiedniej sali). Wysokość prowizji dla kooperatywy jest uzależniona całkowicie od niej . Jeśli członkowie uznają, że jest potrzeba jej wprowadzenia, portal nie ingeruje w wysokość oraz rodzaj opłaty. Może to być dodatkowa prowizja od zakupów (system umożliwia jej ustawienie), ale może być to też składka. Oczywiście kooperatywa może nie zdecydować się na żadną z tych opcji.

  3. Zapłata natychmiastowa jest wadą, bo nie można zmienić zamówienia i payU ma prowizję.

    Płatność natychmiastowa oznacza, ze nie zamówisz towaru, jeśli nie posiadasz środków na jego opłacenie. Z naszego punktu widzenia ma to wiele zalet. Dzięki temu portal rozwiązuje problem, z jakim bardzo często borykają się kooperanci: eliminuje „windykację”, poganianie oraz przypominania kupującym o płatnościach. Daje bezpieczeństwo dostawcom, że otrzymają pieniądze za towar, który dostarczą. I że otrzymają go w terminie.

    Jeśli chcesz odroczyć płatności za towar, możesz to zrobić wkładając go do wirtualnego koszyka i czekając do dnia zakończenia akcji – zakończenie akcji jest ostatecznym momentem wykonania płatności.

  4. Na jakie konto przelewane są pieniądze z PayU?

    PayU podpięte jest do każdej kooperatywy oddzielnie i to ona zarządza swoim kontem. Pieniądze ani przez chwilę nie znajdują się na koncie portalu. Cały obieg odbywa się pomiędzy kooperatywą, dostawcą i kupującymi w kooperatywie.

    Wszystkie pieniądze zapłacone w czasie zakupów spływają na konto PayU kooperatywy, a po odbiorach akcja zostaje zaakceptowana przez admina lub organizatora akcji (jeśli nie ma reklamacji – czas na zgłaszanie to 48h). W ciągu 48h pieniądze trafiają bezpośrednio na wskazane konto dostawcy.

  5. Paragony po co i dlaczego?

    W polskim prawie każdy obrót towarów powinien być zakończony wydaniem dowodu zakupu przy dostawie. Jest nim paragon lub faktura.

  6. Czy system automatycznie generuje paragony?

    Obecnie nie ma możliwości, aby automatycznie wygenerować paragony. W tej chwili prowadzimy rozmowy z firmami, które posiadają narzędzie do automatycznego generowania paragonów. Będziemy chcieli wprowadzić to jako kolejne ułatwienie.

    Natomiast system generuje trzy rodzaje list zakupowych:

    • listę zawierającą total zamówienie – do wysłania/ pobrania przez dostawcę jako zamówienie zbiorcze,

    • listę zakupową do wydawki - czyli zawierającą wszystkie produkty przypisane do konkretnego zamawiającego na jednej liście - lista ta jest edytowalna dla wydającego w telefonie podczas wydawki. Oznacza to, że wydający może na odbiorach wpisać autentyczną ilość odebranego towaru i dzięki temu system automatycznie informuje odbierającego o zmianach w płatności. Eliminuje to poświęcenie czasu na wprowadzenie w tabele aktualizacji po odbiorach, bo robi się ja na bieżąco podczas odbiorów.

    • trzecia lista to lista zakupowa dla konkretnego kupującego kooperanta. Każdy przed odbiorami lub w ich trakcie może w prosty sposób wygenerować swoją listę zawierającą nazwę akcji oraz produkty do odebrania. Dodatkową funkcjonalnością jest możliwość wysłania tej listy w pliku pdf do innej osoby, np. męża, który tego dnia jedzie na odbiory lub koleżanki, którą prosimy o pomoc w odebraniu zamówienia.

  7. Co w przypadku sporej nadpłaty w portfelu wirtualnym?

    W przypadku płatności za pośrednictwem PayU nie ma możliwości popełnienia pomyłki i przelania nieodpowiedniej kwoty. Jedyna sytuacja, w której powstaje nadpłata/niedopłata, to gdy brakuje towaru lub gdy dodatkowo kupisz coś podczas odbiorów. W takim przypadku, po skorygowaniu ilości przez organizatora, system automatycznie przelicza różnicę i zwraca pieniądze do wirtualnego portfela. Jest oczywiście możliwe, aby admin wykonał fizyczny zwrot na Twoje konto. Ta operacja jest całkowicie darmowa.

  8. Czy zwrot (np. po reklamacji lub z powodu braku towaru) będzie pomniejszony o prowizję? Nie będzie. PayU pobiera prowizję za faktyczną kwotę pieniędzy przelaną na konto dostawcy

  9. Co w sytuacji, kiedy kupiłam towar w cenie regularnej, a po przekroczeniu progów dostajemy rabaty cenowe? Czy i mi zostanie naliczony rabat i nastąpi zwrot środków?

    Tak. Zarówno dostawca (organizator akcji), jak i admini mają możliwość wpisania kwoty rabatu. Dalej system już sam liczy i automatycznie wykonuje zwroty na wirtualny portfel. Organizatorzy oszczędzają więc sobie dzięki temu pracy związanej z indywidualnymi, ręcznymi zwrotami każdej osobie.

  10. Zasady reklamacji .

    Zasady reklamacji nie zmieniają się po wprowadzeniu portalu. Portal nie jest stroną w transakcjach, więc nie odpowiada za reklamacje i nie ingeruje w nie.

Dostawcy

  1. Czy portal daje możliwość współpracy z każdym dostawcą/ producentem/ rolnikiem?

    Tak, system jest przygotowany z myślą o każdym legalnie prowadzącym swoją działalność przedsiębiorcy czy rolniku. Niezależnie od skali jego działania.

  2. Czy raz wprowadzony dostawca zostaje zapamiętany w portalu, czy trzeba go każdorazowo wprowadzać?

    Każdy dostawca, który zostanie wprowadzony do portalu, zostaje na nim zapamiętany. Ponadto wszystkie produkty, które on oferuje, także zostają zapamiętane wraz z cenami. Przy kolejnych akcjach jest możliwość wyboru towaru z listy oraz aktualizacja cen. Można też w prosty sposób rozszerzyć asortyment poprzez dodanie w każdej chwili kolejnych pozycji towarów do istniejącej listy.

  3. Czy portal daje możliwość, aby dostawcy sami obsługiwali swoje akcje?

    Oczywiście, portal jest tylko narzędziem umożliwiającym współpracę w kooperatywie. Każda kooperatywa tworzy swój profil dla siebie, sama nim zarządza, wprowadza wybranych dostawców i określa zasady współpracy miedzy dostawcami a kupującymi. Jeżeli dostawca sam chce wprowadzać akcje w kooperatywie, nic nie stoi na przeszkodzie. Natomiast jeśli zasady współpracy między kooperatywą a dostawcą są inne (np. dostawca ma w koo osobę, który organizuje mu akcje), to dalej może tak działać.